Harmonie Concordia Beesd

Harmonie Concordia is opgericht op 2 december 1901. Eind jaren 50 werd de harmonie aangevuld met enkele drummers, van waaruit later de slagwerkgroep is ontstaan. Momenteel telt de vereniging in totaal 92 leden. Onze vereniging bestaat uit een harmonie, een slagwerkgroep, een blaaskapel, een leerlingenorkest en twee blazersklassen.

Als muziekvereniging vervult Concordia een belangrijke sociale functie binnen ons mooie dorp Beesd. Enerzijds door het harmonieuze samenzijn tijdens repetities en optredens. Anderzijds door het verlenen van muzikale medewerking aan diverse activiteiten en evenementen, en ook buiten het dorp. Concordia Beesd treedt bijvoorbeeld jaarlijks op tijdens onder andere de avondvierdaagse in Culemborg en in Beesd, de koninginnedag optocht, Nationale dodenherdenking 4 mei, en de carnavalsoptocht in Esbeek. Concordia presenteert zich ook graag aan de inwoners van Beesd door wijkconcerten te organiseren. Zowel de harmonie als de slagwerkgroep verlenen hun muzikale medewerking zo'n 15 á 20 keer per jaar.

Concordia heeft een harmonieorkest en een leerlingenorkest voor blazers, beiden onder leiding van dirigent Theo Bindels. Ook heeft zij een slagwerkgroep (mallet/percussie) en een leerlingenorkest voor slagwerkers, beiden onder leiding van instructeur Sander van Ingen. De vereniging is momenteel erg actief bezig met ledenwerving en dat resulteert in een flink aantal leerlingen. Deze zijn in opleiding bij professionele docenten en het doel is dat de leerlingen uiteindelijk mee gaan spelen binnen de harmonie of de slagwerkgroep.

Daarnaast zijn er nog twee blazersklassen in samenwerking met beide basisscholen in Beesd, vanuit de Brede School. Harmonie Concordia is de eerste vereniging die twee blazersklassen opstartte op de basisscholen om de jeugd van groep 7 op een bijzondere wijze kennis te laten maken met de harmonie. Onlangs heeft zij in samenwerking met de Brede School ook een slagwerkworkshop georganiseerd om de jeugd kennis te laten maken met slagwerk.

Ook bestaat er binnen de vereniging nog een klein muziekgezelschap, namelijk blaaskapel 't Harmonieke. Dit gezelschap bestaat uit leden van Concordia. Met vlotte muziek treden zij op bij diverse gelegenheden, zoals bruiloften en partijen, festivals, jubilea en openingen.

Harmonie Concordia tracht jaarlijks een workshop te organiseren voor verschillende instrumenten. Heeft u interesse om kennis te maken met de blaasmuziek of met slagwerk, neem dan eens vrijblijvend deel aan één van deze workshops. Houdt daarvoor onze agenda in de gaten. Uiteraard kunt u ook op maandag- (harmonie) of donderdagavond (slagwerkgroep) tijdens de repetitie een keer komen kijken.

Voor informatie kunt u contact opnemen met het bestuur, zie voor contactgegevens 'Bestuur' in het menu.